کسب و کارها

تفاوت زگیل تناسلی با جوش تناسلی چیست؟

این اتفاق بسیار شایع است که زگیل تناسلی را می توان با جوش اشتباه گرفت. شما ممکن است زگیل به شکل تکی یا خوشه ای داشته باشید. زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت شایع مقاربتی (STI) ایجاد می شوند. این زائده ها که شبیه به تگ های پوستی هستند، می‌توانند شبیه جوش‌ تناسلی به نظر برسند، اما در حقیقت اینطور نیست.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی و  واژن و زگیل مقعدی که با نام زگیل های مقاربتی شناخته می‌شوند و در انگلیسی با اصطلاح Genital Warts نام برده می شود، نوعی بیماری پوستی عفونی هستند که در دسته ی عفونت های آمیزشی (STD) قرار می گیرند. انتقال زگیل تناسلی در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده یا از طریق روابط جنسی میان افراد صورت می گیرد.

همچنین به نقل از کلینیک زارعی؛ زگیل تناسلی جزء شایع ترین بیماری های عفونی مقاربتی شناخته می شود و از آنجایی که به شدت مسری است تنها 1 بار ارتباط جنسی با فرد آلوده باعث ورود ویروس به بدن فرد می گردد و به دنبال آن ممکن است زائده هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی، واژن و یا مقعد ایجاد شود.

میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان تقریبا به یک اندازه است و حتی کودکان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اگر در کودکان به خصوص اطفال زیر دو سال این عفونت را مشاهده کردید، دو عامل زیر را در نظر بگیرید:

  • تماس دست آلوده با پوست
  • تجاوز و سواستفاده ی جنسی از کودک

با توجه به الگوها و تغییر عادات جنسی افراد در جوامع امروزی، مطالعات نشان می دهد که سن ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته است. امروزه بیشترین طیف سنی که به این بیماری مبتلا می شوند در فاصله های 12 تا 35 سال قرار دارند.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان و مردان

عامل اصلی ایجاد این بیماری عفونی در زنان و مردان یکی بوده و نوعی ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که بیش از 100 تیپ مختلف آن تا به امروز شناسایی شده است. همانطور که قبل تر هم به آن اشاره شد، این ویروس به راحتی از طریق تماس ناحیه تناسلی دو شخص با یکدیگر منتقل می شود بدون اینکه دخول اتفاق بیفتد.

علائم

از شایع ترین علائم یا نشانه های این ویروس می توان به زگیل های تناسلی واژن، آلت تناسلی، مقعد یا حتی در مخاط دهان اشاره کرد ولی در اکثر موارد ممکن است که هیچ علامتی هم نداشته باشد و فقط از شخصی به شخص دیگر منتقل شود تا در این بین یک فرد به دلیل داشتن سیستم ایمنی بدنی ضعیف دچار زگیل شود.

در صورت ابتلا به این زائده ها در ناحیه تناسلی؛ اکثرا افراد دچار علائم زیر می شوند:

  • زائده هایی برجسته به رنگ صورتی، قهوه ای یا گوشتی
  • احساس خارش و سوزش زائده ها
  • انتشار یافتن در صورت تماس و برخورد به نواحی دیگر
  • خونریزی در صورت کنده شدن یا خاریدن

جوش تناسلی چیست؟

یکی از عارضه های نگران کننده برای افراد در سنین مختلف، ابتلا به جوش های تناسلی است. این آکنه ها معمولا شبیه به بادکنک های تو خالی هستند که اکثرا ملتهب بوده و زمانی که به آنها دست می زنید، درد را حس می کنید. جوش های تناسلی به دلیل ویروس مقاربتی ایجاد نمی شوند و ممکن است زمانی که آنها را فشار می دهید، چرک خارج شود.

علت ابتلا به جوش تناسلی

نسبتا دلایل بسیار زیادی برای ابتلا به جوش تناسلی وجود دارند از قبیل حساسیت یا آلرژی، عفونت ها و اختلالات خودایمنی در بدن که حتما باید برای تشخیص دقیق بیمار توسط پزشک معاینه شود.

از دیگر علت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت قارچی
  • انگل ها و شپش ناحیه تناسلی
  • تبخال
  • جوش های ناشی از استفاده پوشک یا نوار بهداشتی

نشانه ها

بارز ترین علامت این جوش ها برجستگی و سفید شدن سر آنها می باشد. اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، جوش های تناسلی در ابتدا ملتهب هستند و علاوه بر خود جوش، اطراف آن به رنگ قرمز و ملتهب می باشد. جوش ها در صورتی که چرکی باشند، دردناک هستند و همراه با خروج ترشحات لزج یا بدبو می باشند.

روش تشخیص جوش تناسلی و زگیل

اگر در مورد زائده های غیرعادی در اندام تناسلی خود مطمئن نیستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک هستید که این لکه های پوستی زگیل تناسلی هستند، یا اگر می دانید در معرض HPV قرار گرفته اید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و برجستگی ها یا زائده ها را بررسی می کند. همچنین ممکن است بیوپسی را تجویز کند.

برای بیوپسی یا نمونه برداری از بافت، پزشک یکی از زائده ها یا برجستگی ها را برمی دارد. آنها منطقه را منجمد کرده  و به آزمایشگاه می فرستند که در آنجا زیر میکروسکوپ بررسی شوند. تکنسین آزمایشگاه شما معمولاً می تواند بر اساس ارزیابی بصری آن را تشخیص دهد.

اگر نتایج نامشخص باشد، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای شناسایی سایر علل احتمالی تجویز کند. 

چگونه جوش و زگیل تناسلی درمان می شوند؟

آکنه های پوستی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. مگر اینکه تحریک شده یا برای شما مشکل ایجاد کنند، در نتیجه نیاز دارید که تحت درمان قرار بگیرید.

همچنین در برخی موارد ممکن است که زگیل ها نیازی به درمان نداشته باشند و خود به خود از بین بروند اما در صورتی که باقی مانده و تکثیر پیدا کنند، حتما باید روشهای درمان جدی تری برای برداشتن آنها در نظر گرفته شود.

برای درمان زگیل تناسلی اغلب گزینه ها برای زنان و مردان یکسان بوده و به صورت زیر هستند:

  • سرما درمانی: پزشک می تواند از نیتروژن مایع فوق سرد برای منجمد کردن پوست یا زگیل استفاده کند. نیتروژن مایع بافت را از بین برده و به مرور زمان زائده را از بین می برد.
  • عمل جراحي: دکتر می تواند از چاقوی جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی و تگ های پوستی استفاده کند.
  • لیزر: پرتوهای هدایت شده نور می توانند تگ پوستی یا زگیل را بسوزانند. این اشعه قوی می تواند علاوه بر خود زائده، ریشه آن را هم بسوزاند که احتمال عود وجود نداشته باشد.
  • الکتروکوتر: دکتر ممکن است از یک حلقه سیم داغ برای جدا کردن برچسب‌ها یا بافت‌های پوستی از اندام تناسلی در طی یک روش اکسیزیون با الکتروسرجری (LEEP) استفاده کند.

آیا می توان از این زائده ها پیشگیری کرد؟

در جواب این سوال برای پیشگیری از زگیل تناسلی بله است ولی برای ابتلا به جوش تناسلی اینطور نیست. زیرا شما می توانید با آگاهی از اینکه زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود، خود شما و شریک جنسیتان رابطه ایمن داشته و هر سال یک بار برای دادن آزمایش hpv اقدام کنید. 

در صورتی که ابتلا به جوش تناسلی اینگونه نیست و فرد ممکن است گاهی مواد خوراکی را خورده یا لباس هایی را برای نخستین بار به تن کند که نمی داند به آنها آلرژی دارد. در نتیجه دچار جوش تناسلی شود.

بهترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی موارد زیر است:

  • استفاده از کاندوم
  • استفاده از سد دهانی
  • دریافت واکسن گارداسیل و hpv
  • دادن چکاپ سالانه
3.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا