مکان های زیارتی همدان

امامزاده ازناوهمدان

معرفی امامزاده ازناو استان همدان

امامزاده ازناو همدان یکی از امکان مذهبی اطراف شهر همدان است که قدمت بالایی در میان امامزاده های استان همدان داشته و ازناو را معروف کرده است. سایت بیاهمدان راهنمای گردشگری استان همدان است.

معرفی امامزاده ازناو

امامزاده ازناو یا امامزاده عین و غین در روستای ازناو بر روی تپه ای واقع گردیده است. به احتمال فراوان این بنا از آثار سدة ششم و هفتم هجری است و در سال۱۳۶۷ سازمان میراث فرهنگی واقع در مرکز استان همدان آن را شناسایی نموده است . بنا دارای نقشة مربع شکل با اضلاع ۱۰ متر و ارتفاعی در حدود ۱۳ متر است که هشت متر آن را ساختمان و بقیه را گنبد بنا تشکیل می دهد .

گنبد بر گوشواره هایی که بنای چهار ضلعی را به هشت ضلعی مبدل میسازد استوار گردیده است . در هریک از اضلاع بنا سه طاق وجود دارد که طاق نماهای طرفین قرینه یکدیگرند و ۱۳۰ سانتیمتر عرض و ۶۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارند . طاق نماهای اصلی نیز ۳۷۰ سانتیمتر عرض و ۶۶۰ سانتیمتر ارتفاع را دارا می باشد . مصالح بکار رفته در بنا سنگ و آجرهایی در اندازه ۵ در ۲۵ در ۲۵ سانتیمتر همراه با ملات ساروج است . از همین آجرها برای تزئین بنا به ویژه در جبهة خارجی استفاده شده است . جبهة داخلی بنا از هرگونه تزئینات مبرا می باشد .در قسمت غرب تپه که امامزاده بر آن واقع گردیده است بنای دو امامزاده دیگر قرار دارد که به نامهای عین و غین شهره گردیده‌اند . بنای این امامزاده نیز به سبک مغولی ساخته شده‌است در اطراف امامزاده قبرهایی دیده میشوند.

گورستان روستا روی همین تپه واقع گردیده است و انواع سنگ قبر ها با خطوط و نقوش گوناگون در آن وجود دارد . ساختمان این امامزاده ها از نظر تزئینات آجرکاری به ویژه در قسمت در ورودی از زیبایی و لطافتی ویژه برخودار است . از آنجاکه جبهة داخلی بنا بدون پوشش اندودی است ، از نظر مطالعة ملات ها حائز اهمیت می باشد بنا در قسمتهایی دچار ریزش و فرسودگی گردیده است .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا