مکان های تاریخی همدان

آرامگاه باباطاهر همدان

محل آرامگاه باباطاهر روی نقشه

آرامگاه باباطاهر همدان یکی دیگر از مشاهیر استان همدان بوده و سابقه هنری بابا طاهر باعث شهرت این فرد مشهور همدانی شده است. مشاهیر استان همدان را در بیاهمدان بهتر بشناسید.

معرفی بابا طاهر عریان

باباطاهر یا باباطاهر عریان همدانی، عارف، شاعر ایرانی و دوبیتی‌سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری (سده ۱۱م) ایران، در دوران طغرل بیک سلجوقی می‌زیسته‌است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بیان کردن مسائل به صورت بی‌پرده و عریان بوده‌است. برخی منابع باباطاهر عریان را اهل همدان معرفی کرده‌اند اما دانشنامه ایرانیکا باباطاهر را از مردم لر معرفی می‌کند در حالی که باباطاهر در یک دوبیتی خود را از مردم لک معرفی می‌کند. مسلک درویشی و فروتنی او که شیوهٔ عارفان است سبب شد تا وی گوشه‌گیر گشته و گمنام زیسته و تفصیلی از زندگانی خود باقی نگذارد.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه شاعر بزرگ باباطاهر سالانه بسیاری از گردشگران و مسافران را به سوی خود جذب کرده و مورد استقبال و توجه آنان قرار می‌گیرد.این آرامگاه بر فراز تپه‌ای در شمال غربی شهر همدان واقع شده است که بنای این آرامگاه از شاهکارهای ممتاز و بدیع معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماریهای قرن هفتم وه شتم هجری و عصرحاضر می‌باشد.برج آرامگاه بر قاعده‌ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪ ۲۰/۳۵متر و از کف خیابان ۲۵/۳۰ متر میباشد

ستونهای هشت گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است. نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه‌هایی از کاشی وجود دارد. باباطاهر یکی از مشهورترین دوبیتی سرایان ایران است که دوبیتی شورانگیز این شاعر و عارف بزرگ مورد توجه همگان است. در محوطه داخلی آرامگاه ‪ ۲۴دوبیتی از سروده‌های باباطاهر بر روی ‪ ۲۴قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است. از باباطاهر علاوه بر دوبیتی هایش آثار ادبی دیگری نیز بجا مانده است که می‌توان به “دو قطعه و چند غزل” و کتابی با عنوان “سرانجام” اشاره کرد.

آدرس آرامگاه باباطاهر

آدرس: استان همدان، شهرستان همدان – میدان بابا طاهر

برای شناختن بهتر شهرستان همدان به مقاله معرفی این شهرستان بروید!

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا