مکان های تاریخی همدان

5 جاذبه گردشگری مهم همدان

همدان با نام قدیم هگمتانه، یکی از پایتخت های ایران باستان محسوب می شود، آن هم به عنوان اولین پایتخت ایران! مادها تصمیم گرفتند برای زندگی در فلات ایران، همدان را برگزینند. بنابراین این استان دارای عجایب و آثار تاریخی بسیاری است که دیدن آنها ارزشش را خواهد داشت. در ادامه، اسمونی شما را با جاذبه های همدان آشنا خواهد کرد.

درست است که استان همدان دارای جاهای دیدنی بسیاری است (مانند آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، حمام قلعه، دشت میسان، موزه تاریخ طبیعی، برج قربان و …) اما ما در اینجا قصد داریم به معرفی مهم ترین مکان های منحصر به فرد همدان بپردازیم.

5. طولانی ترین غار آبی جهان 

طولانی ترین غار آبی در جهان یا بهتر است بگوییم غار قابل قایقرانی در جهان! این غار درواقع به غار علیصدر معروف است و یکی از عجایب همدان و حتی ایران است. این غار باشکوه در سال 1387، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد. قدمت غار علیصدر مربوط به دوره ژوراسیک است و هیچ گونه جانوری در آن زندگی نمی کند. آب غاز علیصدر بسیار زلال است به طوری که می توان تا 10 متر از عمق آن را بدون چشم مسلح دید. 

4. شهر تاریخی 3000 ساله، محل دفن لوح هخامنش

شهر تاریخی 3000 ساله همدان با عنوان تپه هگمتانه در سال 1310 به فهرست ثبت ملی افزوده شد. تپه هگمتانه بزرگ ترین و وسیع ترین تپه در ایران محسوب می شد. این تپه توسط اقوام آریایی ماد تاسیس شده است یعنی در قرن 17 قبل از میلاد. تپه هگمتانه توسط پادشاهان ایران بعنوان پایتخت بنا شد و مورد استفاده قرار گرفت. حین کشف این تپه آثار بسیار ارزشمندی مانند لوح زرین آریارامنه پیدا شد که لوح ازجمله کهن ترین اثر تاریخی محسوب می شود که در موزه برلین است. این سکونتگاه آنقدر محکم و بااستقامت ساخته شده که هنوز هم برای دیدن از این مکان باید وقت گذاشت.

3. مهم ترین زیارتگاه یهودیان 

آرامگاه استر و مردخای (Esther and Mordechai) یکی از مهم ترین زیارتگاه های یهودیان ایران و حتی در جهان است اما معماری آن به سبک اسلامی انجام شده است. این زیارتگاه یهودی قدمتش حدود 8 قرن است یعنی 800 سال.

اهمیت زیارتگاه یهودیان آنقدر بالاست که پس از بیت المقدس، دومین زیارتگاه مهم برای یهودیان جهان نامیده شده است. بنابراین این زیارتگاه از جمله جاذبه های همدان برای توریست ها می باشد.

ماجرای زیارتگاه استر و مردخای چیست؟ 

ماجرا از این قرار است که خشایارشا (یا همان خشایارشاه) با دختر یهودی ازدواج می کند، نام این دختر یهودی استر است که خواهرزاده مردخای بوده. در این میان، مردی به اسم ماهان از اینکه یهودیان توانسته اند در بین ایرانیان نفوذ کنند حسادت می کند و موفق می شود از خشایارشا دستور قتل یهودیان را بگیرد. در نهایت مردخای دایی استر از این فرمان آگاه می شود و جلوی فرمان خشایارشا را می گیرد. سرانجام از آنجایی که این دو تن از یهودیان بودند پس از فوت، در یک مکان به خاک سپرده شدند.

2. یادداشت هایی از دوران داریوش و خشایارشا هخامنشی

حتما اسم سنگ نوشته گنجنامه را شنیده اید. این سنگ نوشته روی عروس کوه های ایران، یعنی الوند، حک شده است. این دست نوشته ها در زمان حکومت هخامنشیان ایجاد شده و طی آن دوران در مسیری پر رفت و آمد مقرر شدند. دست نوشته های گنجنامه به دستور داریوش اول و پسرش خشایارشا حکاکی شده اند. 

  • کتیبه اول که در سمت چپ واقع شده به زمان 500 سال قبل از میلاد بر می گردد که به فرمان داریوش حکاکی شده است.
  • کتیبه دوم که در سمت راست واقع شده به زمان 490 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد که به فرمان خشایارشا حک شده است.

آنها قصد داشتند با این سنگ نوشته ها، بزرگی نیاکانشان، باورهای قلبی و احترام به اهورامزدا را به همگان نشان دهند و حالا به جاذبه های همدان تبدیل شده اند که تمامی امکانات رفاهی و خدمات و تفریحی در پیرامون آن ایجاد شده تا به یک تفرجگاه مهیج برای مسافران تبدیل شود.

1. مجسمه ای در زمان اسکندر مقدونی 

یکی دیگر از جاذبه های همدان مجسمه ایست که در زمان اسکندر مقدونی ساخته شده و دقیقا در یکی از میدان های شهر همدان قرار دارد. این مجسمه به شیر سنگی معروف است. شیرسنگی با هدف ایجاد یک یادبود برای سکی از سردارانش با نام هفایستیون ساخته شد. اما در اصل دو تا شیرسنگی بود که متاسفانه توسط جنگاوران آن زمان تخریب شد. این شیرهای سنگی در آن زمان در دروازه های همدان قرار داشتند به همین خاطر یکی از آنها نابود و دیگری آسیب زیادی دید. اما هنوز هم دیدن این شیرسنگی که از زمان اسکندر مقدونی باقی مانده خالی از لطف نیست. از آنجایی که در میدان همدان واقع شده، بازدید از شیرسنگی همدان کاملاً رایگان است.

جمع بندی

با معرفی این جاذبه ها و جاهای دیدنی همدان هنوز دیگر باید به این تصمیم رسیده باشید که با سفر به این استان، می توانید به دوران ایران باستان بروید. علاوه بر این 5 جای دیدنی منحصر به فرد، می توانید از جاذبه ها و تفریحات مدرن و جدید همدان مانند غار آکواریوم گنجنامه هم دیدن کنید. این غار آکواریوم همانطور که از نامش پیداست تلفیقی از سرگرمی و سیاحت و علم نوین است.

منبع: گردشگری آسمونی

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا