مکان های تاریخی همدان

جاذبه های دیدنی محله های قدیم و جدید همدان

در شهر همدان و در محله‌های قدیمی یا جدید آن می‌توان جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری را مشاهده کرد. جاذبه‌های دیدنی که می‌توانند نفس را در سینه حبس کنند و باعث چشم دوختن به زیبایی‌های مثال‌نزدنی آن‌ها شوند. آرامگاه بوعلی سینا، غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، تپه هگمتانه، دریاچه سد اکباتان، حمام تاریخی قلعه و… از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیار باارزش همدان به‌شمار می‌روند. شما می‌توانید در محله‌های جدید این شهر به گشت‌وگذاری جانانه بپردازید و با معروف ‌ترین مراکز خرید در همدان در آن آشنا شوید. پاساژهای بسیاری در کنار جاذبه‌های دیدنی وجود دارند که می‌توانید با یک تیر چند نشان را هدف قرار داده و روز خود را تکمیل نمایید.

معرفی جاذبه ‌های دیدنی و گردشگری همدان

در همدان وجود جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیار باعث شده تا این شهر هدف و مقصد بسیاری از گردشگران قرار گیرد و مناسب بودن آب‌وهوای آن نیز توانسته موقعیت این شهر را به بهترین نحو در دل افراد جای دهد. در ادامه به معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری همدان می‌پردازیم.

بازار سنتی همدان سبزه میدان

دقیقاً همانند دیگر شهرهای تاریخی کشور، همدان نیز توانسته با حال‌وهوای بازارهای سنتی خود فضایی منحصربه‌فرد را برای گردشگران ایجاد کند. بازار سنتی همدان یا سبز میدان یکی از بهترین جاهای دیدنی به‌حساب می‌آید؛ چراکه می‌توانید در کوچه و پس‌کوچه‌های این  بازار به گشت‌وگذار بپردازید. وجود مغازه‌هایی با کالاهای قدیمی و سنتی انتخاب را برای شما سخت کرده و می‌توانید خریدی بی‌نظیر و به‌یادماندنی را تجربه نمایید. سوژه‌های عکاسی بسیار عالی که در بازار وجود دارند، باعث شده‌اند تا این مجموعه مورد توجه قرار گیرد.

حمام قلعه

در کنار این‌که شما می‌توانید در حمام قلعه که یکی از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی همدان به‌حساب می‌آید از منظره زیبا بهره ببرید، وجود یک سفره‌خانه سنتی باعث شده تا تجربه منحصربه‌فردی را کسب نمایید. شما می‌توانید در این سفره‌خانه دسترسی بسیار ساده‌ای به بازار همدان داشته باشید. در نقطه به نقطه این حمام مجسمه‌هایی قابل رویت هستند که صحنه‌هایی از حمام کردن افراد، حجامت، اجرای مراسمات و استراحت مردمان گذشته را به تصویر می‌کشند. 

آرامگاه ابوعلی سینا

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های همدان که باعث شده تا این شهر در میان مردم به جایگاه ویژه‌ای دست یابد، آرامگاه ابوعلی سینا در است. این آرامگاه در یک فضای سبز با مجسمه‌های مشاهیر همدان تزئین شده که در مرکز یک میدان بنا گردیده و خودنمایی می‌کند. برای دسترسی به این مجموعه باید حدود ۱۰ دقیقه از میدان امام خمینی به سمت جنوب حرکت کنید. در کنار آرامگاه ابوعلی سینا می‌توانید مقبره عارف قزوینی را نیز شاهد باشید. 

آرامگاه باباطاهر

باباطاهر که یکی از شاعران بسیار بزرگ ایرانی است، در بازه زمانی طولانی در همدان زندگی می‌کرده و در این شهر نیز به دیار ابدی پیوست. در حال حاضر آرامگاه باباطاهر به یک جاذبه دیدنی در همدان تبدیل شده است. معمولاً گردشگران در فصل بهار به آرامگاه باباطاهر می‌روند و دلیل این موضوع، وجود محیطی بسیار سرسبز و دلنشین بوده که باعث به‌وجود آمدن فضایی زیبا گردیده است. معماری آرامگاه باباطاهر نیز خاص و منحصربه‌فرد است و به‌شکل فانوس طراحی شده تا جلوه‌ای بی‌نظیر را به نمایش بگذارد. 

باغ موزه نظری همدان

باغ موزه نظری یا موزه مردم‌شناسی همدان از یک باغ و ساختمان بزرگ تشکیل شده که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد. این ساختمان به سازمان میراث فرهنگی همدان تعلق داشته و موزه سرپوشیده آن هنوز بنا نشده است. تنها فاکتوری که توانسته گردشگران را به سوی موزه نظری همدان جلب کند، وجود فضای سرسبز و بسیار منحصربه‌فرد به ابعاد ۸ هزار متر بوده که محیطی آرامش‌بخش و دلنشین را به‌ ارمغان آورده است.

تپه هگمتانه

در میان آثار باستانی همدان، تپه هگمتانه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. وجود مجموعه‌ای ۳۰۰۰ ساله باعث شده تا همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بنامند. در تپه هگمتانه تنها شاهد آثار باستانی نیستید و می‌توانید از کلیسای تاریخی مهمی چون کلیسای گریگوری نیز بازدید نمایید. در بخش ورودی این مکان تاریخی سازه‌ای از مادها به‌چشم می‌خورد که از دل خاک بیرون کشیده شده و احتمال می‌رود که بازاری باستانی بوده باشد.

گنجنامه همدان 

در گنجنامه همدان می‌توانید پیوند خوردن تاریخ و طبیعت را مشاهده نمایید. برای آنکه بتوانید خود را به گنجنامه برسانید، باید از یک مسیری کوهستانی که پر از درختان بانشاط و سربه‌فلک کشیده است بگذرید. اگر در فصل تابستان به همدان سفر می‌کنید، بدون‌شک گنجنامه می‌تواند مکانی بسیار دل‌انگیز برای شما باشد. پس از رسیدن به مجموعه می‌توانید با کمی پیاده‌روی، کتیبه‌ای از هخامنشیان را مشاهده کنید. ترکیب کتیبه با صدای جریان آب توانسته تصویری به‌یادماندنی را در ذهن گردشگران حک و جاودان سازد.

برج قربان همدان

برای پی بردن به تاریخ ساخت برج قربان در همدان، باید به قرن‌های هفتم یا هشتم هجری اشاره کرد. در این سازه معروف، آرامگاه عالمان و ادیبان بزرگ همدان وجود دارد که در زمان مرمت بنا چند قبر در سراب آن کشف شده‌اند. کارشناسان پس از کشف این قبرها بیان کرده‌اند که آن قبرها متعلق به بزرگان دوران سلجوقی بوده‌ و حال می‌توانند نمادی از قدمت باشند.

برج قربان همدان
برج قربان همدان

گنبد علویان

اگر بخواهید یکی از بهترین آثار برجای مانده از دوران سلجوقیان را مشاهده نمایید و آن را مورد بررسی قرار دهید، گنبد علویان بهترین گزینه خواهد بود. این گنبد در فاصله اندکی از تپه هگمتانه قرار داشته که می‌توانید در یک زمان از آن‌ها بازدید کنید. این گنبد در قرون ششم و هفتم هجری بنا شده و معماری و جزئیات گنبد علویان سبب حیرت شما خواهد شد. در واقع معماری و تزئینات به‌کار رفته در این بنا، بسیار پیچیده و پرجزئیات هستند که باتوجه به قدمت گنبد علویان، آن را منحصربه‌فرد کرده‌اند. 

غار علیصدر

اگر علاقه‌مند هستید که به اطراف همدان بروید و از جاذبه‌های دیدنی آن‌جا نیز بازدید نمایید، غار علیصدر بهترین انتخاب است. این غار که یکی از پرآوازه‌ترین جاذبه‌های همدان به‌حساب می‌آید، با این شهر ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. سن این غار حدود ۱۹۰ میلیون سال تخمین زده شده و به دوران ژوراسیک دوم مربوط می‌شود. شما می‌توانید مسیرهای آبی و خشکی بسیاری را در غار شاهد باشید که این موضوع به اوایل ۱۳۴۲ و تیم اعزام شده به غار بازمی‌گردد که توانسته بودند مسیرهای جدیدی را کشف نمایند.

غار علیصدر
غار علیصدر
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا