اهالی همدان

حسین غیور

درباره حسین غیور ریاضیدان همدانی

حسین غیور یکی از مشاهیر متولد شده در استان همدان است. درخشش و توانایی های وی باعث شهرت زندگی نامه حسین غیور در میان اهالی این استان شده است. اگر به همدان سفر کردید، کشک محلی همدان را حتما امتحان کنید.

درباره حسین غیور

حسین غیور در سال 1297 هجری قمری در همدان به دنیا آمد، پدرش حاج شیخ صادق و نویسنده، عرب شناس است. این ادبیات به فرزندش حسین نیز منتقل شد که در پایان از او یاد می کنیم. وی دوره ابتدایی را در مدرسه شاهپور و نصرت گذراند و صدیق ششم را از مدرسه نصرت گرفت.

غیور دوران دبیرستان خود را در دبیرستان های دانش و رضاشاه گذراند. وی در دوران دانش آموزی در این مدارس، عصرها در دبستان کمال به دانش آموزان ششم ابتدایی حساب و هندسه درس می داد و در مدرسه شرافت برای دانش آموزان سال اول ریاضی و فیزیک تدریس می کرد.

مرحوم حسین گیور یک معلم واقعی بود، سالم بود، به کار و وظایف معلمی خود فکر نمی کرد، یک کارگر جمعی بود که نشانش این بود که علاوه بر حضور مستمر در مجله رشد ریاضی، عضو گروه فرهنگی خوارزمی به عنوان پرویز شهریاری. او سالها به طور خستگی ناپذیر کار کرد و نقش مؤثری در تدریس ریاضیات از جمله تالیف کتابهای درسی ریاضی برای دبیرستان و همچنین در هندسه تحصیلی ایفا کرد. او برای مدت طولانی نمی خواست زندگی نامه و خدمات خود را در مجله رشد ریاضیات منتشر کند، تا اینکه سرانجام گفت: “من بلند شدم”. این احتمالا تنها مصاحبه مکتوب باقی مانده از این معلم سخت کوش ریاضی است.

شادروان غیور عمری نسبتا طولانی سال و با برکت را از سر گذراند و سرانجام در آذرماه سال ۱۳۸۳درگذشت.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا