کسب و کارها

مصرف زیاد منوسدیم گلوتامات چه عوارضی در پی دارد

مصرف زیاد مونو سدیوم گلوتامات به عنوان یک ماده شیمیایی طعم دهنده می تواند عوارض ناخوشایندی برای مصرف کننده در کوتاه مدت یا بلند مدت به دنبال داشته باشد. منو سدیم گلوتامات یا MSG نوعی بهبود دهنده طعم و عطر است که از آن برای بالا رفتن کیفیت مواد غذایی فرآوری شده استفاده می شود. این ماده از اسید ال -گلوتامیک گرفته می شود که یک اسید آمینه طبیعی است و برای تولید پروتئین های ضروری کاربرد دارد. منو سدیم گلوتامات به عنوان یک افزودنی غذایی، علاوه بر آنکه به صورت مصنوعی تولید می شود در برخی از مواد غذایی مثل گوجه ها و پنیر ها هم به صورت طبیعی وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که روند استفاده از مونو سدیم گلوتامات از سال 1908 میلادی به وسیله محققان ژاپنی به عنوان طعم دهنده غذا آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است.

مونوسدیم گلوتامات چیست

مونو سدیم گلوتامات که با نام مخففMSG نیز خوانده می شود یک افزودنی غذایی رایج است که از آن برای افزایش عطر و طعم مواد غذایی فرآوری شده و کنسرو استفاده می شود که همین امر باعث افزایش ارزش و قیمت مونوسدیم گلوتامات شده است.

مونو سدیم گلوتامات یکی از اسیدهای آمینه هایی است که به صورت فراوان در طبیعت وجود داشته و از آمینو اسید گلوتامات یا اسید گلوتامیک گرفته می شود. این ماده افزودنی غذایی از نظر شیمیایی پودر کریستالی شکل و سفید رنگ است که شبیه به کریستال های نمک یا شکر می باشد.

همانطور که گفته شد مونو سدیم گلوتامات به صورت طبیعی در مواد غذایی مختلف مثل گوجه فرنگی و پنیر وجود دارد اما انسان ها برای استفاده گسترده تر از این نوع طعم دهنده در مواد غذایی فرآوری شده و بخصوص انواع کنسرو، آن را با تخمیر نشاسته موجود در فرآورده های کشاورزی مثل ذرت استخراج می کنند.

عملکرد مونو سدیم گلوتامات در بدن چگونه است؟

مونو سدیم گلوتامات یا اسید گلوتامیک به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در مغز عمل می نماید به این معنا که سلول های عصبی را تحریک می کند تا سیگنال های خود را پخش کنند به شکلی که فرد استفاده کننده از مواد غذایی حاوی مونو سدیم گلوتامات از خوردن غذا احساس لذت نماید.

چون این ماده به صورت طبیعی و نرمال در خون وجود دارد مصرف کم آن نمی تواند هیچ تاثیر قابل ملاحظه ای در مغز داشته باشد لذا افزایش بیش از اندازه دوزهای این ماده در مواد غذایی مختلف می تواند در طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به سلول های مغز شود.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این نوع طعم دهنده در مواد غذایی باعث تحریک گیرنده های طعم در دهان و افزایش طعم مواد غذایی حاوی این ماده می شود. به عبارت دیگر وجود این ماده در مواد غذایی فرآوری شده باعث افزایش پذیرش طعم های خاص در دهان مصرف کننده می شود.

عوارض استفاده از مونو سدیم گلوتامات در مواد غذایی؟

عوارض استفاده از مونو سدیم گلوتامات در مواد غذایی به خصوص مواد غذایی فرآوری شده به عنوان یک ماده غذایی طعم دهنده و نگهدارنده مورد تایید کارشناسانه صنایع غذایی می باشد.

منو سدیم گلوتامات که به عنوان یک طعم دهنده و نگهدارنده در مواد غذایی مختلف فرآوری شده مورد استفاده بوده و کاربرد دارد علاوه بر آسیب رساندن به سلامتی جسمی از نظر روحی هم می تواند آسیب های شدید و غیر قابل جبرانی را به مصرف کننده وارد نماید.

از جمله عوارض شناخته شده استفاده از مونو سدیم گلوتامات به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی فرآوری شده می توان به مواردی مانند چاقی، کبد چرب، سندروم متابولیک، آسیب های عصبی، آسیب های مغزی، دیابت و غیر اشاره کرد.

هرچند برخی از کارشناسان مواد غذایی استفاده از مواد غذایی حاوی مونو سدیم گلوتامات را برای بدن مضر نمی دانند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این طعم دهنده یکی از مضر ترین موادی است که در بازار وجود داشته و به صورت گسترده در مواد غذایی مثل گوشت، غذای کودکان، سوپ های کنسروی، روکش سالاد ها، بیسکویت ها، غذاهای فریز شده و مواد نگهدارنده مصرف شده و وجود دارد که استفاده طولانی مدت از آن می تواند عوارض غیر قابل جبرانی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

مصرف زیاد مونوسدیم گلوتامات چه عوارضی در پی دارد سوال پرتکرار است که ممکن است ذهن افراد استفاده کننده از مواد غذایی فرآوری شده و کنسرو ها را به خود مشغول نماید.

همانطور که گفته شد هرچند مونو سدیم گلوتامات به صورت طبیعی در مواد غذایی مختلف مثل گوجه فرنگی و پنیر وجود دارد اما استفاده گسترده از مواد غذایی و فرآوری شده ای که برای افزایش طعم و عطر به صورت زیاد و گسترده از این ماده تخمیری و شیمیایی در آن ها استفاده می شود ممکن است باعث عوارض زیادی در بدن فرد مصرف کننده مثل چاقی، کبد چرب، سندروم متابولیک، آسیب های مغزی، دیابت و غیره شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا