اماکن خدماتی همدان

دانشگاه بوعلی سینا همدان

درباره ی دانشگاه بوعلی سینا همدان

دانشگاه بوعلی سینا همدان یکی از مراکز علمی معتبر ایران و همدان است که نام بوعلی نیز به واسطه خدمات های ابوعلی سینا روی این دانشگاه گذاشته شده است. از سایر مراکز معتبر علمی در همدان می توان به دانشگاه آزاد همدان اشاره کرد.

معرفی دانشگاه بوعلی سینا

دانشگاه بوعلی سینا به عنوان بزرگترین مرکز علمی، پژوهشی و فرهنگی مهد تاریخ و تمدن ایران زمین، در مرکز شهر همدان و در دامنه کوه سترگ الوند قرار دارد؛ شهری که نامش یادآور نام شاعران، ادیبان و بزرگانی همچون باباطاهر، بوعلی سینا، عین-القضات, میرزاده عشقی و مصطفی رحماندوست و سیمای زیبای آن آمیخته با میراثی گران بها چون آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، هگمتانه و گنجنامه است.

اولین گام های ایجاد این دانشگاه پرافتخار، در اسفندماه سال ۱۳۵۱ و براساس معاهده مشترک بین دولت های ایران و فرانسه برداشته شد. شورای گسترش آموزش عالی در نود و چهارمین جلسه خود، سرانجام در ششم آذر سال ۱۳۵۲مجوز تأسیس دانشگاه بوعلی سینا در همدان را تصویب نمود، که پس از آن در سال ۱۳۵۳ به صورت رسمی تأسیس و فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۵۵ با پذیرش حدود ۲۰۰ دانشجو، در مقاطع کاردانی و کارشناسی و در ۴ مجتمع گسترش کشاورزی، علوم تندرستی، علوم محیط زیست و علوم آموزشی آغاز نمود.

جایگاه عملی دانشگاه بوعلی

دانشگاه بوعلی سینا در سال ۲۰۲۱ میلادی به لحاظ وبومتریک در جهان رتبۀ ۱۸۲۵، در آسیا رتبۀ ۵۶۱، در خاورمیانه رتبۀ ۸۰ و در کل دانشگاه های کشور رتبۀ ۲۳ را کسب کرده است. همچنین به عنوان مؤثرترین دانشگاه های جهان براساس نظام رتبه بندی تایمز در علوم مهندسی رتبه بین ۸۰۰-۶۰۱، در حوزه علوم فیزیک رتبه بین ۱۰۰۰-۸۰۱، در حوزه علوم زیستی رتبه ۸۰۰+ و همچنین رتبه بین ۳۰۱-۳۵۰ آسیا را در همین رتبه بندی از آنِ خود کرده است. این دانشگاه در رتبه بندی لایدن حائز رتبه ۱۰۰۰، به لحاظ شاخص ISC در بین دانشگاه های جامع کشور رتبۀ هشتم و در بین کلیه دانشگاه های جهان اسلام صاحب رتبۀ ۵۰ می باشد. به علاوه در بین دانشگاه های کشور از نظر ارجاعات به مقالات رتبۀ پنجم و از نظر تعداد دانشمندان ISI نیز رتبۀ پنجم کشور را دارا می باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا