جاهای تفریحی و سرگرمی همدان

روستا آبرومند بهار

درباره روستا آبرومند شهرستان بهار

روستا آبرومند بهار یکی از روستاهای تابعه شهرستان بهار استان همدان است.هم اکنون زندگی به 650 خانوار در روستا آبرومند سکونت دارند. از امکان دیدنی استان می توان به – اشاره کرد.

معرفی روستا آبرومند

آبرومند، روستای آبرومند از روستاهای سیمینه رود(زاغه)می باشد واز توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان در دامنهٔ کوه الوند.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴۵ نفر (۵۲۳خانوار) بوده‌است.

واژهٔ آبرومند یک اصطلاح جعلی بوده که پس از انقلاب فقط برای اینکه اظهار نظری شده باشد به این روستا اطلاق شده، هیچ منبع رسمی و اسناد مکتوب این عنوان را تأیید نمی‌کنند. از قدیم نام این روستا به‌صورت‌های آرامَد، آرابند و «آرامند» تلفّظ گشته، توجیه آرابند شاید صحیحتر باشد چونکه رود سِیمینه‌رود که از قلل کوهستانی این دهکده نشعت می‌گیرد و به رود قره‌سو می‌پیوندد باید معبر یا پلی دو طرف رود را به هم وصل نماید. پُل یا بندی که دو طرف حاشیهٔ رود را به هم ارتباط می‌دهد در اصطلاح عامیانه آرابند یعنی بند واسط گفته شده‌است.

موقعیت روستا در دامنهٔ الوند بطرف جنوب و غرب امتداد دارد و آخرین نقطهٔ مرزی و گردنهٔ اسدآباد در این ناحیه قرار گرفته و شاید اصطلاح آذری «آرامَد» یادگار دوران مادها باشد. چون این عبارت در حقیقت به معنای آرا ماد یعنی مرز میان ماد با کشور همسایه است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا