سوغاتی های همدان

مراسم کوزه شکستن در همدان

معرفی مراسم آئینی کوزه شکستن همدان

مراسم کوزه شکستن در همدان یکی از مراسم های آئینی و رسمی است که در استان همدان برگزار شده و طرفداران خاص خودش را در میان مردم دارد. از محصولات مهم همدانی می توان به گلدان مینا همدان اشاره کرد.

یکی از آیینهای مخصوصی که در اسفند ماه قبل از چهار شنبه سوری برای بهداشت محیط و جامعه انجام می شد و همدانیها معتقد بودند که باید آن را انجام دهند دور ریختن وسایل کهنه بود و اینکه جای آن وسایل نو را جایگزین می کردند کوزه شکستن نیز از مراسمی است که معتقدند رنج و بلا و غم را از انسان‌ها دور می کند. در روزگاران قدیم، مردم همدان که ظرف آبشان تنها کوزه بود در شب چهارشنبه سوری کوزه ها را می شکستند و کوزه‌ای جدید جایگزین می کردند، چنانکه فرد خسیس را باجمله‌ ” کسی که کوزه‌ی دوساله درخانه دارد” وصف می کنند سپس به نیت دور کردن بلا از خانه کوزه دور سر تک تک افراد خانواده می چرخاندند وسپس ، کوزه مزبور را از پشت بام خانه به داخل کوچه پرتاب می کردند و باز می گشتند. در موقع پرتاب زیر لب می گفتند درد و بلام بره تو کوزه، بره تو کوچه، معتقد بودند در هنگام انجام این مراسم و بازگشت نباید برگردند و پشت سرشان را نگاه کنند چون ممکن است بلایا دوباره به خانه برگردد!!

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    کوزه را اگر می شکستند برای این که نو بگیزند چون کوزه بعد از یک سال منفذهایش به دلیل رسوب آب گرفته می شود ودیگرآب را خنک نمیکند
    به این دلیل کوزه را می شکستند وکسی هم که نمی شکست خسیس محسوب می شد. وگرنه رسم خاصی نبود. ولی اگرهمه مردم باهم این کاررا انجام می دادند علتش این بود که کوزه فروش دریک روز به روستا می آمد واختصاص به چهار شنبه سوری هم نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا